גיליון #33 | פיענוח | אוגוסט 2021
שער הגיליון מאת מיכל נאמן. לצפיה בשער לחצו כאן

תריסרון כוכבי גדול, 2020, נייר מילימטרי, נייר עיתון, זירוקס, מקסינג טייפ, מכונת כתיבה, עט, טוש, צבע עיפרון, 29.7x63 ס״מ סה"כ (טריפטיך)

תריסרון כוכבי גדול

Bookmark and Share

העבודה ממשיכה מחקר מורפולוגי קודם של נטלי אילון על הצורה המכונה 'תריסרון כוכבי גדול', פאון משוכלל שפותח על ידי האסטרונום והאסטרולוג בן המאה ה־17, יוהנס קפלר. אילון חוקרת את הצורה באמצעות שיטת ״קידוד״ אנלוגית: היא הופכת מכונת כתיבה לכלי מחקרי שגם מנחה את המרחב עליו היא נוצרת. בשלב ראשון, הצורה משורטטת על גריד שצוייר על גבי נייר מילימטרי ומותאם למרווחים שיש בין אותיות ושורות שמכונת הכתיבה מייצרת על גבי הנייר, בעת ההקלדה.

ה״קוד״ מבוסס על נקודות השקת הצורה המשורטטת עם צירי ה־x  וה־y של הגריד. כך, הדימוי מיתרגם לכדי שורת מספרים שמתארים את מספר הרווחים שיש להקיש, טרם הקלדת סימן שיושב על נקודת השקת הצורה עם הגריד. לאחר המיספור מגיעה עבודת ההקלדה. ההקלדה היא טקסית, מדיטטיבית באופייה. כל כולה מעקב אחר רצף המספרים.

הקידוד הינו אמצעי להבין דרכו צורות, על ידי פירוקן במרחב דו ממדי. התריסרון הכוכבי הגדול הינו צורה שהיא פיתוח רעיוני והפירוק שלה לכדי רצף מספרים מייצר עוד רובד נוסף לקיום שלה. בה בעת, עצם היווצרות הקוד – דבר שאינו חומרי – מאפשר לצורות להישמר כפוטנציאל על זמני שניתן יהיה להחיותו גם בעתיד, שכן בכל רגע נתון יהיה ניתן לקחת את רצף המספרים ולהקליד את הצורה.

 

נטלי אילון היא בעלת תואר ראשון באמנות מהאקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל. הציגה תערוכת יחיד בסדנאות האמנים בתל־אביב, והשתתפה בשלל תערוכות קבוצתיות, במוזיאונים וחללי תצוגה בהם: במוזיאון פתח תקוה לאמנות; מוזיאון בת ים לאמנות; מוזיאון אשדוד; גלריה ניידראוסטריך, וינה, אוסטריה; סדנאות האמנים, ירושלים; גלריה ביתא, ירושלים; כורש 14, ירושלים; הגלריה במכללת אורנים; פרויקט זומו, ערד; גלריה p8, תל־אביב ועוד.
אילון זכתה בפרסים ומלגות בהם: בפרס אמנית צעירה מטעם משרד התרבות והספורט; מענק מטעם מפעל הפיס; ומענק מטעם קרן רבינוביץ׳. חיה ועובדת בתל אביב.