גיליון #28 | אחות, אחות | אפריל 2020
שער הגיליון מאת איה בן רון. לצפיה בשער לחצו כאן

דבר מן הדברים

Bookmark and Share

דבר מן הדברים.¹

בשנה האחרונה, לאחר רגיעה ארוכה התלקחה דלקת המפרקים המלווה את האמנית חן כהן לאורך שנים. בשל כך, החלה לעטוף את עצמה באדיקות במטפלים ובמטפלות. היא החליטה לפנות לעזרה מקצועית ולנסות כל טיפול אפשרי: רפואי, פסיכולוגי, אנרגטי, קוסמטי ורוחני. מכורח הנסיבות היא בחרה לסנכרן בין העשייה האמנותית לצרכיה הגופניים והנפשיים. עבודה זו נוצרה בתקופה שבה שהתה האמנית באשפוז יום במרכז שיקומי. בעבודה היא בוראת לעצמה מציאות מקבילה, מעין מעבדת החלמה או תכנית שהות־אמן אוטונומית, שבה היא חוקרת את יסודות הטיפול. לדברי כהן, היא עובדת את עבודת ההחלמה. כדי להתמודד עם מחלתה היא אימצה לעצמה כלים רוחניים שגילתה בתהליך היצירה של העבודה הנוכחית. דרך עבודתה טוטלית – גופה הוא חלק בלתי נפרד מיצירת האמנות. בעבודה זו הטיפול הרפואי התובעני, הקונבנציונלי או המשלים, הופך למהלך משמעותי בפרקטיקת עבודת הסטודיו שלה.

לעומת אשפוז מלא, אשפוז יום מאפשר לאמנית עצמאות ושליטה חלקית. בתום הטיפול היא יוצאת לביתה ומחליטה להגיע אליו שוב למחרת, בדומה למרחב הסטודיו שלה או לתכנית שהות־אמן. היא מתעכבת על הרגע שבו היא מפקידה את גופה ונפשה בידי מטפליה ובוטחת בהם. זה רגע מכונן: האמנית מתארת אותו כפעולה של הרפיה, שחרור. לדידה, חרדת הטיפול מתפוגגת כל עוד הגוף והרוח מתמסרים לטיפול, מרפים את האחיזה ומשתחררים מהחשש לבאות.

בהקשר זה, כך תיארה הסופרת ז'קלין כהנוב את רגע ההתמסרות לטיפול ביומן המחלה שלה: "ידיים טובות – אלה היו המילים האחרונות במחשבתי המודעת כשהפקרתי את גופי לכל שחפצו לעשות בו […] האין זה מפליא שאנחנו נותנים אמון כה רב באדם אחר עד שאנחנו מפקירים את פנים גופינו לאיזמל?".²

כהן מאמינה כי פעולת התמסרות זו משיבה לה כוחות מוגברים. היא מבטלת היררכיות בין מרפאים, מוכנה להתמסר לכל מי שמוכן לטפל בה. היא חשה שנוצרת הדדיות מופלאה בין המטפלות ובינה, ונספגים בה תדרים של אמפתיה ודאגה לשלומה. תדרים אלו מקבלים משנה חשיבות עבורה, בייחוד במצבים המורכבים והקשים שהיא חווה בתהליך שיקומה.

 

טקסט מאת לי היא שולוב והדסה כהן, מתוך קטלוג התערוכה "אחות, אחות".

 

¹רילקה, ר', מ'. (1978). סיפורים על האלוהים. תל אביב: עקד. עמ' 38.
²כהנוב, ז'. (1977). בין שני עולמות: מסות ופרקי התבוננות. ירושלים: כתר. עמ' 211.

*** העבודה נוצרה בזמן שהותה של האמנית במחלקה להפרעות אכילה

חן כהן היא אמנית רב תחומית שעבודת בצילום, וידיאו, מיצב ומיצב. כהן היא בוגרת תכנית ה M.F.A. באמנויות של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ובוגרת המחלקה לצילום בבית הספר לאמנות ולחברה ע"ש נגר, מוסררה. הציגה בתערוכות יחיד בסיטה בפאריס, בגלריה קו 16, תל־אביב; ובמוזיאון רמת־גן לאמנות. השתתפה בתערוכות קבוצתיות בהן, במוזיאון בת־ים לאמנות; בפסטיבל מנופים, ירושלים; הגלריה החדשה, והגלריה ע"ש דרפלר, מוסררה; גלריה אינדי; פסטיבל הצילום הבינלאומי, מינסק ועוד. כהן זכתה בפרס האוצרת ביריד לאמנות צבע טרי ועבודותיה נמצאות באוספים פרטיים בישראל ובעולם. היא חיה ויוצרת בתל־אביב.

www.chen-cohen.com

דבר מן הדברים, 2019

וידיאו, 04:19 דקות