גיליון #30 | המצאת הטבע | אוקטובר 2020
שער הגיליון מאת עירית תמרי. לצפיה בשער לחצו כאן

נחיל, 2018-2007, פרט מתוך הצבה במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, יציקות פורצלן צבועות ידנית

נחיל

Bookmark and Share

העבודה נחיל הוצגה כחלק מהתערוכה "תל" במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית (פתיחה: דצמבר 2018, אוצרת: איה לוריא). היא מורכבת מעמוד ברזל מאורך, הניצב בתוך יציקת בטון כמו תלושה ממדרכה או אתר בנייה. חלקו העליון של העמוד, המתעבה בצורה לא סטנדרטית, נשען על קיר המוזיאון. מבט מקרוב מגלה שעל חלקו העליון של העמוד נוכחים אלפי שבלולים ריאליסטיים למראה. אך מה שנדמה במבט ראשון כרדי־מייד, מתגלה כעבודה סיזיפית שארכה כעשר שנים: השבלולים עשויים מפורצלן והם נוצקו, עובדו, צוירו והודבקו אחד אחד בעבודה ידנית ולאחר מחקר נושאי וצורני מקיף של האמן.

השבלול שפניכל מצייר נקרא דרחול השיח והוא נפוץ מאוד בישראל, בעיקר במישור החוף, ומזוהה עם אזורי חיבור בין הטבע לאורבניות הישראליים. לרוב נמצא מקבצים של אותם שבלולים מכסים קוצים בשולי הדרך או גדרות ברזל ישנות, מנכסים לעצמם מחדש את הטבע שנלקח מהם, בהימלטותם מפני האדמה הלוהטת.

עבודה זו עוסקת במתח הקיים בין המרחב האורבני העירוני והמבוטן לבין המרחבים הטבעיים הפתוחים. מצד אחד השתלטות עוינת וברוטלית על הטבע בדמות הפיתוח הנדל"ני המועצם של המרחבים בישראל. ומצד שני היכולת המפתיעה, הסתגלנית, האיטית והסבלנית של הטבע לקום מחדש, להשתלב, להיטמע ולתבוע מחדש את זכותו על המרחב ואת נוכחותו בו.

חיימי פניכל הוא אמן רב־תחומי המתמחה בפיסול. בוגר תואר ראשון של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, מוסמך הוראה מטעם המדרשה לאמנות, מכללת בית ברל ובימים אלו משלים תואר שני באמנות באוניברסיטת חיפה. עבודותיו, עוסקות בנרטיב הישראלי־ציוני בעיקר מתחום הארכיטקטורה, הנוף האורבני הישראלי ומלאכות הבניין הנלוות אליהם, הוצגו בחללי תצוגה מרכזיים בארץ ובעולם ונמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים מרכזיים. הוא זכה בפרסים ומלגות בהם: פרס אמן צעיר, פרס עידוד היצירה ופרס השרה מטעם משרד התרבות; מלגת מפעל הפיס; מלגת הקרן ליוצרים עצמאיים של משרד התרבות; מלגת ארטיס ועוד. חי ועובד במרכז ובשרון.

 

www.haimifenichel.com