גיליון #22 תמונת ניצחון / אוקטובר 2018
שער הגיליון מאת פבל וולברג, לנין שוכב קרמנצ’וק, תצלום צבע, 2018. לצפיה בשער לחצו כאן

9/11, 2013, דגם מטוס אמריקן איירליינס

צורה של נוף

Bookmark and Share

9/11, 2013

באחד עשר לספטמבר 2001, שנה לתוך המילניום החדש, הטרור השיג את תמונת הניצחון הטובה ביותר שלו אי־פעם. מטוס אמריקן אירליינס נכנס בזווית לתוך אחד משני מגדלי התאומים שקרסו בעקבות המתקפה. זוהי מתקפת הטרור הגדולה ביותר בהיסטוריה ששינתה באופן ישיר את מסלול ההיסטוריה האנושית.

לשכה אפלה, קווינס, ניו־יורק, 2014

לשכה אפלה מייצגת את המלחמה המתווכת דרך מסך. מלחמה וירטואלית. את מלחמת המפרץ ראיתי בתור ילד בחדר אטום דרך הטלוויזיה ואת מלחמת לבנון השניה ראינו דרך מסכי המחשב של חדרי הבקרה והשליטה. המלחמות שהשפיעו בקשר ישיר על חיינו נחוו באופן עקיף ומתווך מסך.

רוח נצחית, קווינס, ניו־יורק, 2013

העבודה מתייחסת לשתי תמונות ניצחון היסטוריות: הראשונה היא הנפת הדגל האמריקאי מעל איוו ג׳ימה, האי היפני, במלחמת העולם השנייה. תמונה זו הפכה לייצוג האיקוני של הניצחון הלאומי האמריקאי והיא התגלמה שוב במיני ייצוגים חוזרים כגון על בולים וכאנדרטאות בדמותה. הצלם ג׳ו רוזנטל שצילם את התמונה הידועה יצר מוקדם יותר באותו היום ורסיה של החיילים האמריקאים תוקעים דגל קטן ופחות מרשים באותה נקודה. במהלך מבוים ובכוונה תחילה הצלם והחיילים חזרו ותקעו את הדגל הגדול יותר, בידיעה כי התמונה שנועדה לאמריקאים מהצד השני של האוקיינוס צריכה להיות אפקטיבית.

הניצחון ההיסטורי השני אליו מתייחס הדימוי הוא הגרסה הישראלית בדמות תקיעת דגל הדיו לאחר כיבוש אילת (אום אל רשרש). דימוי זה מגלם דלות ישראלית אופיינית של אותה התקופה – דגל מאולתר וחייל מרושל בקומפוזיציה לא מרשימה במיוחד. הדגם שבניתי מתחקה אחר הפיסוליות שבדגל המתנופף – הצורה האיקונית והמלאכותית שבה יוצרים את המיתוס האמריקאי.

יואב פרידנלנדר, בוגר תואר ראשון בתקשורת צילומית ממכללת הדסה, ירושלים, ותואר שני בצילום מבית הספר לאמנות חזותית, ניו־יורק. הוא מיוצג על ידי גלריה Carrie Able, ברוקלין, ניו־יורק.

www.yoavfriedlander.com