גיליון #35 | מסע | דצמבר 2021
שער הגיליון מאת עדן בנט. לצפיה בשער לחצו כאן

שבעה עבד אל-כרימים

Bookmark and Share

הפרויקט "שבעה עבד אל-כרימים" הוא תוצר של מחקר ואיסוף של סיפורי עם מפי מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה, רישומם וקטלוגם בארכיון הספור העממי על שם דב נוי שבאוניברסיטת חיפה. בעצם פעולת האיסוף, התרגום והארכוב של הסיפורים, נותנת רוקני הכרה וחושפת את הקהל הישראלי לעולמם התרבותי של אלו שנמצאים בשולי החברה.

הסיפור שבעה עבד אלכרימים סופר לרוקני על ידי עומר עיסא, מבקש מקלט מסודן החי בישראל. הסיפור מספר על שבעה גברים בשם עבד אלכרים שמנסים להגיע מכפרם הקטן בסודן ללוב, על מנת לשוב עם סחורות טובות. כיוון שמעולם לא יצאו את הכפר, הם אינם מודעים לסכנות שבדרך ומתים זה אחר זה במהלך המסע בדרכים קומיות וטרגדיות כאחד. רוקני משתמשת בסיפור זה כמבנה לסרט, ומקבילה זאת למצב ההגירה הנוכחי בישראל ובעולם.

סיפורי העם שרוקני אספה מתערבבים בסרט זה עם זה ועם המציאות העגומה של הפליטים, ומרכיבים יחדיו קלידוסקופ של מוטיבים ודמויות שעוברים מסיפור לסיפור. הסיטואציות המאגיות שמופיעות בסיפורים הופכות לסוריאליסטיות כשהן גולשות אל המציאות הישראלית. זהו סיפור עכשווי על פליטות אישית, המעיד יותר מכל על הגירה כעל מצב נפשי של תלישות. בשפה ויזואלית המשלבת צילומים דוקומנטרים, סצנות מבוימות, רישום והנפשה של סיפורי העם שאספה, מדלגת רוקני בין מציאות ופנטזיה, ויוצרת דיאלוג בין שפות ותרבויות.

הפרוייקט הוצג בתערוכת היחיד של רוקני, "שבעה עבד אל-כרימים" ב-CCA (פתיחה: ינואר 2018, אוצר התערוכה: סרג׳יו אדלשטיין).

אלהם רוקני נולדה באיראן בשנת 1980 והיגרה לישראל בגיל תשע. היא חיה ועובדת בתל אביב. רוקני בעלת תארי בוגר ומוסמך מהמחלקה לאמנות בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, ומאז שנת 2013 היא מרצה במחלקה לאמנות בבצלאל. 

רוקני מרבה לעסוק בסוגיות אקטואליות של הגירה ופליטות, נושאים בעלי חשיבות ורגישות חברתית, באמצעות פריזמה ביוגרפית-פוליטית, תוך שימוש בכלים ציוריים וקולנועיים מגוונים, בעלי אופי קולאז׳יסטי. דרך שימוש זה היא מנסה לזקק את הקול האנושי, רווי ההומור והאמפטיה, המערער על הבניית הנרטיב המערבי השגור של התבססות על עובדות ונתונים, ומשוטטת בעולמות של שכחה, פנטזיה ודמיון. בעבודותיה הנרטיב של ההגירה שלה או של הפליטים האפריקאים בפרויקט שבעה עבד אל־כרימים (2018) מהדהד את הסיפור הישראלי והבינלאומי. 

רוקני השתתפה בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות בארץ ובחו"ל ובפסטיבלים רבים לקולנוע ולוידאו. היא זכתה בפרסים כגון פרס אמנית צעירה ואמנית וידאו בכירה מטעם משרד התרבות והספורט, פרס שימור וטיפוח תרבויות ישראל על שם יצחק נבון, פרס ליה ואן-ליר לקולנוע אקספרימנטלי בפסטיבל הסרטים בירושלים, מענקים מארטיס, ממפעל הפיס, מקרן אוסטרובסקי, מקרן משפחת רוברט וייל, ומקרן יהושע רבינוביץ‘ לאמנויות ועוד. עבודותיה נמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים.

www.elhamrokni.net

שבעה עבד אל-כרימים, 2018, וידאו, 22 דקות