הניוזלטר של מנופים השארו מעודכנים. תמיד

 > 

זברות

29.5.14 - 24.6.14

אמן: אלחנדרה אוקרט
אוצרות: תמר גיספאן-גרינברג

 

האם הזברה היא חיה שחורה שלה פסים לבנים או חיה לבנה עם פסים שחורים? זו אינה שאלת תם אלא תהיה מהותית על תפיסת עולמנו. נדמה כי אין זברה שהיא רק שחורה או זברה שהיא רק לבנה, כמו שאין אור בלי חושך, טוב בלי רע ולהפך. על האדם לדעת להכיל את שני הטבעים, הצבעים, התכונות והגוונים שביניהם.

תערוכה זו מתמקדת בהתמודדותה של היוצרת אלחנדרה אוקרט במהלך השנה החולפת, עם האבדן של אמה וחודשים ספורים לאחר מכן של אחותה.

"כשצדים זברה, הן הזברה הלבנה והן זו השחורה מתות," סיפר אברום בורג בהרצאתו במסגרת כנס של קרן עדי (2003). אמירה זו עוררה באלחנדרה אוקרט את המוטיבציה ליצירת סדרת ציורי הזברות החדשה שלה. עבודות אלו מכילות את שני הגוונים של הזברה, ללא מאבק בין השניים, אלא תוך הכלה של שניהם. אוקרט בוחנת באמצעות הציורים את תפיסתה האקזיסטנציאליסטית וכל רישום מתפקד כחיפוש אחר תשובה. בעשרות רישומים, בחרה אוקרט להפקיע את הפרט מתוך העדר, היא ניגשת אליו במבט על או בתקריב נוקב. הזברה או חלק ממנה נרשמים בכל פעם מזווית שונה. האמנית כזואולוגית, מנסה להתחקות אחר דפוס הפרווה המפוספסת, מבט עין, מבנה גוף, אך במקביל מאפשרת לדיו ולנייר את החופש להתפזר ולהתעוות "כרצונם".

 

יצירתה של אוקרט מושפעת במידה רבה מתרבות המזרח הרחוק בשילוב עם יסודות מעולם הקבלה. סדרת "רגעי הנני," מתארות רישום ראשוני של דמות בודדה, במצב קונטמפלטיבי, אשר מסביבה מרחפים כדורים היוצרים דימוי המאזכר פלנטות. למרות הזיקה בין הדמות לבין הכדור אין מענה לשאלה מהו טיב היחסים בין שני הגורמים ומה הם מייצגים. הצבע הוורוד, המשמש כרקע לציורים, ומהווה מוטיב חוזר בעבודתיה של אוקרט, נראה הפעם "מלוכלך", שקוף ואטום במקביל. המתח בין הניגודים הללו מעורר חוסר נחת במתבונן. צורתם המושלמת של הכדורים מופרעת על ידי כתמי צבע, הפוגמים בשלמותם. מבחינתה של אוקרט, אותם פגמים הם חלק בלתי נפרד משלמות היצירה, ככלי הקינצוקורוי (Kintsukuroi) היפנים, אשר שבריהם המתוקנים מודגשים על ידי לקה בשילוב אבקת זהב או כסף. יש בכך משום אמירה כי הפגם הוא חלק בלתי נפרד מהשלם.

בתערוכה זו הזמינה אוקרט שתי אמניות עמיתות שעמן היא מנהלת דיאלוג מקצועי וחברי: ענת מיכאליס-לוי (יוצרת בישראל); ומרגה שטינווסר (יוצרת בארגנטינה).
תמר גיספאן-גרינברג

 

אלחנדרה אוקרט היא אמנית ילידת אורוגוואי שעלתה לארץ לפני למעלה מ-25 שנה. היא למדה אמנות באוניברסיטה העברית ובאקדמיה NABA באיטליה. אוקרט הציגה בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות ברחבי הארץ וחול. מלמדת ועובדת במודיעין. חברה בגלריה אגריפס.

אתר האמנית: www.alejandraokret.com

 

Top

אגריפס 12

הגלריה השיתופית "אגריפס 12" הוקמה באפריל 2004 על ידי 15 אמנים
כמרכז של פעילות יצירתית עצמאית וחופשית, ללא שיקולים מסחריים וללא
מטרת רווח.

חברי הגלריה הם אמנים פעילים ומוכרים שהציגו במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם,
חלקם זכו בפרסים ובמלגות הצטיינות ומלמדים במוסדות כגון: בצלאל, מכללת הדסה
ובית הספר לקולנוע "סם שפיגל".

מיום הקמת הגלריה הצגנו עשרות תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בהן השתתפו
אמני הגלריה ואמנים אורחים. וכן קיימנו מפגשי שיח גלריה, ערבי מוסיקה וקריאת שירה
ואירועים אחרים

לאתר הבית
אגריפס 12 (כיכר אבן ישראל) מחנה יהודה
077-4504265
agripas12gallery@gmail.com
ב’-ה’ 19:30-16:30 ו’, ש' 14:00-11:00
6, 7, 7א, 8, 17 , 19 , 21 , 21 א
הרכבת הקלה תחנת יפו מרכז

[gallery link="file" columns="2" orderby="title"]


הצג מפה גדולה יותר

X