הניוזלטר של מנופים השארו מעודכנים. תמיד

 > 

מאסף / תצוגה לא שימושית

16.5.15 בשעה 12:00 עד 8.8.15 בשעה 14:00

אמן: תערוכה קבוצתית
אוצרות: טלי בן נון

 

 

אמנים מציגים: גילי אבישר, מאיה אטון, בועז ארד, קרן בנבנישתי, כרמל בר, עידו בר-אל, דור גז,

 יאיר גרבוז, דנה דרויש, דוד חקי, צבי טולקובסקי, דנה יואלי, אלה ליטביץ, אלעד לרום,

רועי מנחם מרקוביץ', דוד עדיקא, דורית פיגוביץ גודארד,

רחל קיני, גבי קריכלי, נעה רז מלמד

 

אופני תצוגה של מרחב מוזיאלי, מפעילים רצף מרכיבים היסטוריים-סיבתיים המעצבים באמצעים חזותיים את האופן בו ההיסטוריה מסופרת ונחווית. בעזרת שיטות איסוף, מיון, שימור, מחקר, תצוגה וחינוך, מנסה התצוגה המוזיאלית להמחיז נרטיב לינארי ומגמתי, שלא רק מצדיק את סמיכותם של מוצגים מסוימים המוצגים תחת קורת גג אחת, אלא גם מעורר תחושת שייכות והזדהות.

עם התעוררותה של תודעה יהודית-לאומית בתחילת המאה התשע עשרה הוקמו בתי נכות יהודיים ברבות מערי אירופה. אלה תרמו רבות להצלתה של המורשת היהודית ולשימורה, כמו גם לקידום ההתחדשות הלאומית בארץ ישראל. "בצלאל", אותו הקים בוריס שץ ב-1906 כביטוי ישיר לאותה התעוררות, היה סמל למפעל ציוני, מחקרי וחינוכי, שביסס לקסיקון איקונוגרפי יש מאין, ושיקף את השאיפות הלאומיות והתרבותיות.

לצד "בצלאל" החל שץ לבנות אוסף שבמרכזו אלמנטים ארכיאולוגיים, בוטניים וזואולוגיים ארץ-ישראלים, כשחלק מינורי הוקדש לאמנות יהודית. היה זה מאגר של ידע שגויס במטרה לכונן סגנון עברי שישרת נרטיב ציוני-לאומי חדש. התצוגה האקלקטית שאפיינה את בית הנכות הלאומי, נתפסת היום כמצבור מגובב של ראיות ומהווה מקרה מבחן מענין, המעורר שאלות ביחס לדימוי המוזיאון כהיכל-מיכל של ידע ותרבות.

 

לרגל ציון חמישים שנה לבית האמנים במשכנו, וחמישים שנה לסגירת בית הנכות הלאומי, הופך בית האמנים למרחב תצוגה, המציע ארגון אינטואיטיבי ושרירותי של דימויים וחפצים, זיכרונות וחרדות, שאריות של תרבות שימושית. אוסף אקלקטי המתרחק במודע מארגון של רצף לינארי, ובוחר לפענח את המרחק אל העבר בצורה רפלקסיבית. אין זה ניסיון להגדיר מחדש אינדקס חיוני של ידע "נחוץ", המשרת צרכים לאומיים, אלא מפגש בין נקודת זמן היסטורית בביוגרפיה של בית האמנים לבין הצעה לתצוגה מוזיאלית, המתבססת על ידע וממצאים סובייקטיביים, ארעיים ולעיתים אף מומצאים.

האם ניתן לעצב מחשבה באמצעות אוסף של ידע לא שימושי לכאורה

 

התערוכה, היא דו שיח בדיוני בין החזון האוצרותי של שץ שנוסח מתוך נסיבות ורוח של תקופה אחרת, לבין תפיסה אוצרותית עכשווית, המערערת באמצעות שיבוש כמו גם ניכוס וזיכרון, על אסטרטגיות של איסוף ותצוגה כתנאי הכרחי לייצור תרבותי חדש. כל אסטרטגיות האיסוף בתערוכה חושפות סיפור אחר של זהות ישראלית, המתעצבת ומתפרקת שוב ושוב מכוחם של קונפליקטים, ומסמלת את התשוקה ליצור המשכיות תרבותית והשארת חותם על העתיד.

  • ·       התערוכה מלווה בקטלוג
    • ·       מפגשי גלריה עם האמנים והאוצרת: יום שישי, 29.5.15 בשעה 12:00

יום שבת, 20.6.15 בשעה 12:00, יום שלישי, 21.7.15 בשעה 17:30

  • ·       מועד יום עיון ואירועים מיוחדים-יפורסמו בהמשך

 

 

 

 

Top

בית האמנים ירושלים

בית האמנים בירושלים שוכן בבניין היסטורי ששימש בתחילת המאה העשרים את "בצלאל – בית-מדרש למלאכות אמנות" מייסודו של בוריס שץ, גלגולה הראשון של האקדמיה לאמנות ועיצוב. לימים הפך המקום לבית-נכות (מוזיאון) לאומי והוא שימש בתפקידו זה עד להקמתו של מוזיאון ישראל, ירושלים, אז עברו אוספי הבית אל המוזיאון החדש והיוו את גרעין האוספים של מוזיאון ישראל. מאז אמצע שנות השישים של המאה העשרים משמש הבית את אגודת הציירים והפסלים של ירושלים. בניהולה של האגודה הפך בית האמנים למרכז תערוכות תוסס המציע תמהיל מגוון וייחודי של אמנות ישראלית ובינלאומית. תכנית התערוכות השנתית כוללת סדרה לאמנים צעירים בולטים המציגים לראשונה את עבודתם, סדרה רטרוספקטיבית לאמנים ותיקים, תערוכות נושא מקיפות, תערוכות משותפות לאמנים ישראליים ובינלאומיים, ומגוון פעילויות נוספות
לאתר הבית
שמואל הנגיד 12
02-6253653
artists@zahav.net.il
א'-ה' 13:00-10:00, 19:00-16:00; ו' 13:00-10:00; שבת 14:00-11:00, ניתן להגיע גם בשעות אחרות בתאום
קווי אוטובוס 4, 8, 21 , 31 , 32
הצג מפה גדולה יותר
X