הניוזלטר של מנופים השארו מעודכנים. תמיד

 > 

צל דגים

2.5.14 - 5.6.14

אמן: נועם עומר
אוצרות: סוניה אברמוביץ

התערוכה "צל דגים" באוצרותה של סוניה אברמוביץ, מציעה חיבור בין העבודות של נועם עומר, אמן צעיר בוגר מדרשה, לבין טקסט ספרותי הלקוח מ"מאה שנים של בדידות" ספרו של חתן פרס נובל, הסופר גבריאל גארסיה מארקס שהלך לעולמו לאחרונה.

 

במישור המיידי קיימת הקבלה צורנית של הנושאים המטופלים: תיאורי סופות הגשם שבספר, המביאות איתן חורבן ואסון "ארבע שנים, אחד-עשר חדשים ושני ימים ירד הגשם… השמים נבקעו ופרקו סופות של חורבן" מול עבודה "לב-ים" של נועם עומר, שבה קבוצת אנשים נבלעים או ניצולים על ידי המים המקיפים אותם. תיאור גופו המצטמק של אאורליאנו והזדקנותו "היתה כרסו מצטמקת והולכת כנאד, ופני הצב מדושן העונג נהיו פחות מוצפי דם ופימתו פחות בולטת" מול דמויות מודגשות הקמטים וההבעה שבעבודות של נועם. הדגים בספרו של מארקס "האויר היה כה לח, שהדגים היו נכנסים בפתחים ושטים באויר החדרים ויוצאים בעד החלונות" מול הדגים שבעבודות של נועם, השטים ועוברים במרחב האישי של הדמויות, מלפניהם ומאחוריהם. תיאור הלוויה העצובה של הקולונל ח'רינלדו מארקס מול "הלוויה" של נועם.

 

 

אבל ההקבלה היותר מסקרנת היא ההקבלה בין העולם הנברא בספרו של מארקס לבין העולם הפנימי שמתגלה בעבודות של נועם עומר. גבריאל גארסיה מארקס בורא עולם ריאליסטי אבל לגמרי פנטסטי בו זמנית. ספרו הוא סיפור סוריאליסטי וחלומי של המין האנושי, על חולשותיו, אהבותיו וגיבוריו. גיבוריו אמינים למרות שהם לא באמת אפשריים בעולם האמיתי. המשותף לכולם הוא הקונפליקט בין הכמיהה לבדידות, והצורך באהבה. אין גיבור מרכזי אחד. דמות אחת פולשת לתחומה של האחרת, מתחלפת עמה או משכפלת את עצמה. הסיפור לא מתפתח בסדר כרונולוגי, סובב במעגלים, וסיבת הדברים סתומה וחידתית.

 

גם נועם עומר בורא מיתולוגיה אישית, ריאליסטית אבל גם פנטסטית בו זמנית. עבודותיו מכילות "קודים" אישיים חידתיים והן עשירות בפרטים ורמזים. הדמויות בעבודותיו, כמו אצל מארקס, אמינות למרות שהן לא אפשרויות בעולם האמיתי: הגברים נראים כאילו הזקינו טרם זמנם והנשים נראות כמו גברים. בעזרת כתמים אמורפיים וצבע, והתכת דמויות ורקע אחד בשני, הוא יוצר מערבולת רגשית מטלטלת, ראי לעולמו הפנימי. אין אנו יודעים מהם הקונפליקטים של עולמו או מהם רגשותיו וצרכיו, אבל אנחנו חשים בהם. דמויותיו הן התגלמות של רגש, שמשתקף בנפשו של הצופה.

 

פתיחה חגיגית ביום שישי, 2 במאי 2014, בשעה 13.00

 

שיח גלריה ביום שני, 19 במאי, 2014, בשעה 20.00.

 

Top

123123

גלריית בית האמנות משמשת משכנה של עמותת אמנים ושוחרי אמנות במבשרת ציון. העמותה הוקמה בשנת  ב2008 במטרה לטפח את האמנות, על גווניה השונים במבשרת ציון. לעודד ולסייע לאמנים ולאמניות ליצור, להציג, ולקדם את יצירתם. לטפח את קשרי הגומלין בין האמנים והקהילה במבשרת ציון ובסביבתה.

יסמין 123, מבשרת ציון
02-5700089
art.mevasseret@gmail.com
ימים ב'-ה' 17:00-19:00, שבת בין השעות 11:00-13:00
מירושלים (תחנה מול בנייני האומה) קו 154


הצג מפה גדולה יותר

X