הניוזלטר של מנופים השארו מעודכנים. תמיד

 > 

תערוכה מרכזית | אחות, אחות

פתיחה: 29.10.2019 בשעה 19:00 - נעילה: 27.12.2019

אמן: תערוכת קבוצתית
אוצרות: רינת אדלשטיין, לי היא שולוב

התערוכה המרכזית של פסטיבל מנופים לשנת 2019 תוצג בבית החולים ביקור חולים, הממוקם בלב ירושלים.

 

באמצע המאה ה-19 הוקם בית החולים כדי למלא את המחסור בשירותי בריאות ביישוב היהודי בארץ ישראל. ראשיתו בעיר העתיקה בירושלים, ובשנת 1925 הועבר בית החולים למשכנו הנוכחי ברחוב הנביאים. בשל מיקומו האסטרטגי במרכז העיר עמד המוסד בקו החזית בטיפול בנפגעים, החל במלחמת השחרור וכלה בפיגועים שהתרחשו בעיר בשנות התשעים והאלפיים.

 

ההיסטוריה המרתקת של ביקור חולים היא דוגמה מאלפת לשינויים הרדיקליים שחלו במערכת הרפואית בארץ בשלושים השנים האחרונות, עם כניסת העידן הניאו-ליברלי לישראל. מאחר שמדובר בבית חולים שלא נהנה מסיוע ממשלתי, נקלעה העמותה שהפעילה אותו לקשיים כלכליים, ומסוף שנות השמונים של המאה העשרים צברה חובות כבדים. משנת 2004 נעשו ניסיונות שונים למכירת בית החולים על ידי הכונס הרשמי. בשנת 2007 אושרה מכירתו לאיש העסקים ארקדי גאידמק. בדצמבר 2012 הועברה פעילות בית החולים לניהולו של המרכז הרפואי שערי צדק במקביל לסגירת חלק גדול מהמחלקות בבית החולים ומאז הוא פועל כשלוחה של המרכז הרפואי.

 

בשנת 2015 מכר גאידמק את מבני בית החולים לחברת טעמן נדל"ן, וכיום בניין זיו מושכר למרכז הרפואי שערי צדק. החברה מבקשת לשנות את ייעודו של המבנה משימוש ציבורי (בית חולים) לאזור עירוני מעורב, שיכלול שני בנייני ענק מודרניים ובהם דירות, חניונים ואזורי מסחר, שיקיפו את המבנה ההיסטורי. מהלך זה עשוי לסתום את הגולל על תפקודו של ביקור חולים כבית חולים. 

 

כיום, הבניין הראשי של בית החולים עומד נטוש, ובבניין זיו (לשעבר בית החולים הגרמני), שעדיין נמצא בשימוש, מצויים בעיקר חדרי לידה, פגייה ומחלקת יולדות.

 

התערוכה אחות, אחות תוצג בבניין הפעיל של בית החולים, שעיקר עיסוקו בהבאת חיים חדשים לעולם. התערוכה תבקש להתמקם במרחב שבו מושמעת קריאה לעזרה. היא תנוע בין הרצון להירפא ולהחלים לבין אי האפשרות למלא משאלה זו בשל שיקולים רפואיים, כלכליים, ביורוקרטיים או סוביקטיביים. דרך עבודות האמנות תיבחן שאלת האפקטיביות של פעולת ההצלה: החל בתחום האישי והאינטימי ביותר של המטופל עצמו, עבור בפרוטוקולים ובחוקים מוסדיים נוקשים המופעלים על מטופלים, וכלה באפשרויות הריפוי והשיקום של מוסדות בקשיים מול תהליכים כלכליים ופרויקטים נדל"ניים בלתי ניתנים לעצירה.

 

בין המשתתפים: נלי אגסי, רעות אסימיני, שרון בלבן, איה בן רון, הדסה גולדויכט, מיכל היימן, יסמין ורדי, חן כהן, מורן לי יקיר, כרם נאטור, רן סלפק, תומר ספיר, גדעון גכטמן, אנדי ארנוביץ, יורי קופר, תנועה ציבורית וקבוצת המבחנה: טלי קיים, אלינור סאם ומיכל רוט

 

אוצרות: רינת אדלשטיין, לי היא שולוב 

אוצרת משנה ומפיקה: הדסה כהן

 

מיקום: בית החולים ביקור חולים, רחוב הרב אג״ן 14

כניסה בערב הפתיחה מרחוב שטראוס 6

חניונים קרובים: חניון כיכר ספרא, חניון אשדר (רחוב הרב קוק 8), חניון העמודים (רחוב יפו 46)

 

שעות פתיחה: 

ג׳  16:00-20:00 

ד׳  11:00-17:00 

ה׳  16:00-20:00 

ו׳   10:00-14:00

 

נשים שוכבות במיטותיהן במחלקת נשים בבית החולים ביקור חולים, ירושלים, 1930-1940, אוסף יד בן צבי

Top

בית החולים ביקור חולים

X