הניוזלטר של מנופים השארו מעודכנים. תמיד

 > 

מתחת למים לא שומעים את שיר הערש

פתיחה: 2.9.21 - נעילה: 30.9.21

אמן: יפעת שטיינמץ
אוצרות: אוריין גלסטר אורן

מי התהום הקדמוניים מתוארים במדרש היהודי כבעלי שאיפה מתמדת להציף ולהחריב את העולם, להחזירו אל התוהו.  נהוג לחשוב על האמנות כזו שנוגעת במי התהומות, אך לפעמים היא דווקא מבקשת, באופן חסר-שחר ולעיתים מבודח, לתפקד כמעין פקק, אצבע בסכר על פתחי תהום רבה המאיימת להציף ולהטביע.

 

התערוכה מציגה אובייקטים שימושיים מן הסביבה הביתית, לאחר שעברו שיבוש ושינוי; לצד האובייקטים, מוצגים ציורים שצוירו באמצעות מגבים כתחליף למכחולים, וחלקי-טקסטים פואטיים שכתבה שטיינמץ.

 

חפצי הרדי- מייד אשר מקבלים חיים חדשים מקיימים בתוכם מעגליות סגורה ותנועה של היפוך: מיקסר הבנוי על תנועת סיבוב משותקת ("הציפור"), תקע הבוקע משקע, עורו המנושל של כדורסל ("Dunk") וברזים ​הפונים זה לזה במעגל סגור ("נרקיס").

 

אף על פי שמדובר בחפצים תעשייתיים, הם הופכים לבעלי אופי פואטי ורגשי.  החפצים הביתיים, שנועדו לשרת ולהרחיב את פונקציות הגוף האנושי, מהדהדים אותו.

 

עולמות האינסטלציה ומצבים של עיטוף, היקוות וניקוז, מעסיקים בתערוכה זו את שטיינמץ הן בפיסול והן בשירה. "החלומות שלך מצטברים בתחתית הכיור, לא יורדים בניקוז", היא כותבת בשיר שמוקדש לבתה, "ומתי תגדלי תחתית להיקוות, להחזיק את עצמך באגרוף של תינוק", היא כותבת לנמענת עלומה בשיר אחר.

 

המים מופיעים רבות גם בציורים, הן ברמת הדימוי והן ברמת הטכניקה. המים הם החומק, הבלתי ניתן לאחיזה, המתפשט והמתנגד לצורה, ומולם – תנועות המגב המנסות לנהל ולתחום את המים, לנקז אותם בעל כורחם אל נקודה מוגדרת.

 

התערוכה התגבשה תוך כדי מצבי חיים מטלטלים, הן של האוצרת והן של האמנית. חוויות צמודות של לידה ומוות נכרכו בתהליך העבודה.  שם התערוכה נלקח מתוך שיר שכתבה האמנית בימים של אובדן חסר שם, אשר התערוכה והכתיבה מנסים – ולו במעט – לדובב אותו.

 

יפעת שטיינמץ, שיכחה, PVC משומש ואזיקונים, 100*100*50, 2021

Top

סדנאות האמנים, ירושלים

סדנאות האמנים (ע"ר) הוקמו בשנת 1982 ע"י הקרן לירושלים והיו למיזם ראשון מסוגו בארץ שאיפשר לאמנים לפעול בחלל עבודה מסובסד לאורך זמן, במטרה לעודד את העשייה האמנותית בירושלים. המתחם כולל 15 חללי עבודה בהם פועלים אמנים מקצועיים מכל תחומי האמנות החזותית. האמנים, אשר נבחרים על ידי ועדה אמנותית, זכאים לפעול במקום למשך חמש שנים. בסדנאות לקחו חלק במשך השנים מיטב האמנים הפועלים בישראל, ביניהם לארי אברמסון, אסף בן צבי, אמנון בן עמי, אבי סבח, מאשה זוסמן, אתי אברג'יל, שי אזולאי ועוד. במתחם פועלת גלריה – שמשלימה וחושפת את פעילות האמנים בסדנאות לציבור הרחב. בנוסף, הגלריה מארחת תערוכות ופרויקטים מיוחדים, ובכך מהווה מרכיב חשוב בהתפתחות הסדנאות כמוסד משפיע ושותף לשיח האמנותי-תרבותי. הגלריה נוסדה ב-2010 הודות לתמיכתן הנדיבה של קרן ג’ורג’ וג’ני בלוך, קרן ד”ר גאורג וג’וזי גוגנהיים, וקרן אדולף ומרי מיל ופועלת בסדנאות האמנים בסיוע קרן לויד, באמצעות הקרן לירושלים.
לאתר הבית
האומן 26, קומה 3, א.ת תלפיות
02-6797508
amos@artiststudiosjlm.org
ב', ד' 10:00-16:00 ה' 12:00-20:00
34, 13, 5
  הצג מפה גדולה יותר
X