גיליון #28 | אחות, אחות | אפריל 2020
שער הגיליון מאת איה בן רון. לצפיה בשער לחצו כאן

Epidemiology ו־Smears and Stains, מראה הצבה בתערוכה "אחות, אחות", 2019. צילום: שי הלוי

Epidemiology | Smears and Stains

Bookmark and Share

עבודותיה של אנדי ארנוביץ מתעמתות עם קיומן הפוטנציאלי של מחלות בגוף האדם, בין בגופה שלה ובין בגופם של הסובבים אותה. היא יוצרת תקריבים עשירים ומלאי פרטים של מחלת הסרטן ותצורותיה המגוונות. את מרבית הדימויים היא דולה מהרשת. דימויים שבדרך כלל ההיתקלות בהם מעוררת חרדה, הופכים תחת ידיה למחקר מעבדה אסתטי של כתמים, צבעים וצורות. יצירותיה מתכנסות פנימה אל תוככי הגוף, אל תאי הדם והעצם, וחוקרות את הנראות המולקולרית של תאים שהשתבשו. המחלה מעלה על פני השטח זיכרונות ומראות שנצרבו בה עם השנים: צורות אמורפיות ועגולות מסמלות עבורה עין חבולה של נכד אהוב; כתמים צהבהבים, זהובים וורודים מעוררים קונטציות לצבעי שקיות השתן (נפרוסטומיות של אביה או לכתמי חבלות שהופיעו על עורו הדקיק כנייר בימי חייו האחרונים). כל אלו הם מראות שצפויים לעורר בנו דחייה, אך בה־בעת הם מופיעים לנגד עינינו כשהם מרהיבים ואסתטיים.

בניגוד ליופי, המשקף באופן אידיאלי את הנורמה החברתית והמוסרית, את מה שנכספים לו, הכיעור, או העיוות המעורר רתיעה מתנגד למוסכמות ומציב להן חלופות. האסתטי מסמן כי הכול תקין, ולעומתו הכיעור חושף בפנינו את הסטיות הקיימות, הטעויות או הרגעים שבהם חוסר השליטה חוגג. ארנוביץ מפנה זרקור אל אותן סטיות אנומליות מעוררות פלצות המתרחשות ממש מתחת לאפינו, ושואלת מה הן מספרות לה על עצמה, מה הן מלמדות אותה דווקא מתוך הבעְּתה, שלא ניתן ללמוד בדרכים המקובלות.

לאחרונה גילתה האמנית שהיא חולה באוסטאופורוזיס, מחלת שלד המאופיינת בירידה בחוזק העצם ובסיכון מוגבר לשברים. סריקות עצמות מחוררות המזכירות את העדינות והמורכבות של תחרה, גבישי שתן הדומים למבנים אדריכליים, תופעות פיזיולוגיות והגילוי הצורני שחבוי בהן היו למקורות ההשראה שלה. מיצב זה הוא חלק מגוף עבודות הבוחן את תהליך ההזדקנות והבלְּיה; תהליך שהוא חלק בלתי נפרד ממעגל החיים, אף שלא תמיד אנו רוצים להיות מודעים לו; תהליך שלרוב אינו מדובר. בתהליך זה ארנוביץ מגלה הן את האיום והן את היפה, המתקיימים בו גם יחד. העבודה חושפת את הפצצה המתקתקת הקיימת בכל אחד מאיתנו, את תאריך התפוגה שאין לנו ידיעה או שליטה עליו, עד שיפתיע אותנו בהתפרצותו.

 

טקסט מאת לי היא שולוב והדסה כהן, מתוך קטלוג התערוכה "אחות, אחות".

אנדי ארנוביץ היא אמנית ירושלמית ילידת ארה"ב.

כאמנית הדפס מומחית, ארנוביץ הרחיבה את הלקסיקון האמנותי שלה והוא כולל חומרים מגוונים וטכניקות מעורבות שבאמצעותם היא מטפלת בנושאים מעוררי מחלוקת בעלי אופי דתי, פוליטי וחברתי.

עבודתה בוחנת מתחים עכשוויים בעולמנו; הטקסט לעומת עיצוב פני השטח או שילוב בלתי מקובל של חומרים גם מפתיעים בעוקצנות את הצופה ובה־בעת גם מאלצים אותו לבחון את הבעיה או הרעיון באור חדש. יצירתה פורטת על נימים רגישים כשמתעורר ניגוד חריף בין העושר  הוויזואלי והטקסטורות לתוכן.

אנדי הציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בינלאומיות בארה"ב, ישראל, ספרד, פולין, צרפת, ליטא, איטליה, קנדה, אנגליה, פינלנד, סין ובולגריה. יצירותיה מצויות במוזיאונים, באוניברסיטאות, בספרית הקונגרס בארה"ב ובאוספים פרטיים בעולם.

www.andiarnovitz.com