גיליון #37 | נובמבר 2022
שער הגיליון מאת דניאל חנוך ונטע מוזס. לצפיה בשער לחצו כאן

דוקומנטה כנחלת הכלל

Bookmark and Share

נורה שטרנפלד | דוקומנטה כנחלת הכלל – תשתית, היסטוריה, פוליטיקה, ועכשיו?

(הרצאה באנגלית)

בדוקומנטה החמש עשרה רואנגרופה (ruangrupa) מאתגרת את הרעיון הקלאסי של "דוקומנטה" עם פרויקט המבוסס על מבנים שיתופיים, משאבים משותפים וכלכלות אלטרנטיביות. התוצאה היא תערוכה שמסמנת מעבר מייצוג לתשתית. בהרצאה שלי אציג את הדוקומנטה החמש עשרה בתור פרויקט של נחלת הכלל ובחלק השני והשלישי אבקש להכניס את הדיונים הסובבים את התערוכה לתוך הקשר.

נורה שטרנפלד היא מחנכת ואוצרת בתחום האמנות. היא פרופסור לחינוך לאמנות ב-HFBK המבורג. מ-2018 עד 2020 הייתה פרופסור לדוקומנטה בבית הספר לאמנות בקאסל (Kunsthochschule Kassel).

כנס ירושלים לאמנות #7 הוקדש למקומה של אמנות ביחס לסוגיות פוליטיות, אקלימיות וטכנולוגיות בינלאומיות ומקומיות. ההרצאות עסקו בשימוש אמנותי באלגוריתמים וטכנולוגיה לזיהוי רגשות, בחיבור בין אמנות לתהליכים ביולוגיים (ביו-ארט), בתגובות של אמניות.ים ומעצבות.ים למשבר האקלים ובשפת מחול של מפגינים. בנוסף נערכו שני פאנלים בנושאים אקטואליים: האחד הוקדש לתערוכת הדוקומנטה שהוצגה בקיץ בקאסל שבגרמניה, ועוררה דיונים ושערוריות רבות, והשני הוקדש למצבם של אמניות.ים בשעת חירום, מלחמה ופליטות, בהשתתפות אמני.ות מהמרחב הפוסט סובייטי.

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו"גודש".

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין ("מנופים", ״הרמה״), ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)

הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה