גליון #1, הומאז', נובמבר 2012
שער הגיליון מאת שי יקינטון אריאלי, נסיך. לצפיה בשער לחצו כאן

דיס איז נורמל

עבודת אמנות – דף אינטרנט.

 על עבודתו של תום פורת

המוצגת בגליון זה של הרמה.

 

 

Bookmark and Share

 אין ספק שתום פורת הוא אמן ייחודי. יחודיותו מונחית על ידי מצפן פנימי נסתר ו אפופה במעטה של צניעות ומסתורין, ניתן גם להשתמש במילה אוטיסטית, שאיננה מעוניינת לתקשר עם קהל.

במבט ראשון לצופה מוצג דף אינטרנט הנגלל מטה, בעיצוב דומה לעיצוב של בלוג רגיל, אך בדף המעוצב הזה אין כל תוכן מלבד כותרת ומספר דימויי ווידאו ברצפים קצרים המונחים בזה אחר זה. למעשה, האמן כתב את הדף הזה בקוד HTML  וזוהי היצירה עצמה, הקוד והוא יתקיים כל עוד השרת מאחסן אותו.

ראשית, הנושא, אסופת הסרטונים עושה רושם אקלקטי, מעין אסופה אקראית מתוך אין ספור סרטונים ברשת, אך כל הדימויים הללו לקוחים מתוך יומן הצילום של האמן. הוא בוחר להעניק לנו הצצה אל עולמו הרגשי והאידאולוגי וכל זאת במסווה. הדימויים קצרים מאד, לופים של תמונות ווידאו/סטילס, (ANIMATED GIF) ברזולוציה נמוכה ומפורקת. סטילס נע. הנעתו של הצילום הסטטי, חושפת תוכן ומידע נוספים אודות הדימוי עצמו.

זה, נורמלי , זו אמנות! וזאת מוחבאת היטב בנבחי האינטרט בין שורות כבדות של קוד.

בטקסט הזה ברצוני לנתח דימוי אחד:

השדיים המתנועעים על המסך עם שטרות בחזייה צולמו בחתונה ישראלית, האישה רוקדת על הרחבה וממלאת את המצווה לשמוח בשמחת החתן והכלה. היא מקרינה מיניות ושופעת, סקס, כסף, כוח. הקומפוזיציה הקצרה הזו יכולה להיות אחת ממיליוני הבאנרים הקוראים לצופה להקליק עליו על מנת לחדור אל תוך עולם הפיתוי הזמין ברשת, להכיר בחורות אמיתיות, שידוך, זיווג, מין מזדמן, הצצה בשידור חי לחדרי מיטות, אתרי מין, סייבר סקס, סקס ווירטואלי, תמונות, ווידאו, בלוגים, הכל זמין, גם בתשלום וגם בחינם – רק ללחוץ על הכפתור ולהירשם.

הפרסומות הללו נמצאות בכל מקום גם בפייסבוק, גם ביוטיוב, באתרים הכי פופלרים. הם יוצרים אצלנו אחיזה חזקה מאד בדברים החולפים, יופי, נעורים, אונות, ובמקביל תסכול עז מעצם היותנו זמניים. ועם זאת, הפורמט שגדל בתוך עולם הפורנו המיר את דתו במהירות לצורך אתרי שידוכים לעולם הדתי, לקהל חרדי. מופלאות דרכי האל. הרי שזיווג הוא ברכה, דרך מופלאה לתיקון אדם את עצמו היא זוגתו, מה שמחדד אצלי את המחשבה, לאף אחד מאיתנו, אין מושג לאן הטכנולוגיה הזו מתפתחת. מה שנראה לפני 10 שנים כמדע בידיוני, מציאותי ואף בנאלי היום וכמובן שקשה מאד להגדיר ערכית את ההתפתחות, האדם הוא זה המשתמש לרעה בטכנולוגיה, שהיא נטולת פניות, כלי שרת.

כולנו למדנו לחוות חוויות דו-ערוציות – בו זמנית דרך עדשת המצלמה ודרך החושים הפיזיים שלנו – מבט ואולי אף מודעות על, ובעיקר מודעות לשפה הצילומית, הם כמו החוש השישי, השפה המדוברת ביותר כרגע על פני הפלנטה. כמובן, אם אני רוצה להגיד משהו חשוב בפייסבוק, כדאי להשתמש באותיות גדולות וצבעוניות ורצוי תמונה גדולה של קוף מחייך. נסכם בזה: ליבה של העבודה של תום נמצא מאחרי ה"קלעים",  קראו היטב את השורה האחרונה בעבודה (כתובה בסגול) והגיעו אל שורשיו של עולמנו, המטריקס, שפת הקוד, והחיוכים הנוגעים בדבר עצמו.