גיליון #32 | המשפט | פברואר 2021
שער הגיליון מאת מיכל בראור, צילום מקור: לע"מ. לצפיה בשער לחצו כאן

פרויקט אייכמן - טרמינל 1

Bookmark and Share

מתוך פרויקט אייכמן – טרמינל 1, 2020

פרויקט אייכמןטרמינל 1 הוא אירוע רב־תחומי שיצרה לילך דקל־אבנרי בשיתוף קבוצת פאתוס־מאתוס ושהוצג לראשונה במסגרת פסטיבל ישראל 2020. העבודה חוזרת אל אחד מהאירועים המכוננים בתולדות ישראל – משפט אייכמן – ובמהלך פרפורמטיבי פסיכדלי למצלמה מציעה לראות דרכו את האופנים שבהם מעמד המשפט והמפגש הקולקטיבי עם החוק הכתוב נרקמו כמהלך ספקטקולרי ששימש לייצר דימויים אשר עיצבו את התודעה החברתית והאזרחית.

העבודה, שנהגתה במקור כאירוע בימתי חי והוסבה בעקבות מגבלות הקורונה למופע מבוים למצלמה, מבוססת על מחקר מקיף אודות היבטים שונים של המשפט ההיסטורי והשלכותיו. בלב העבודה מצוי מפגש בין דמויות המייצגות עמדות שונות בפרשה: ההוגה חנה ארנדט שסיקרה את המשפט עבור מגזין הניו יורקר וכינסה כתבים אלו באחד מספרי ההגות המרכזיים של המאה ה־20 "אייכמן בירושלים: דין וחשבון על הבנאליות של הרוע", ומולה, היועץ המשפטי לממשלת ישראל ששימש התובע במשפט, גדעון האוזנר. לצד אלו, בדמות המקהלה, מגיח הטקסט הקנוני שכתב המשורר והעיתונאי חיים גורי "מול תא הזכוכית" שפורסם בשעתו בעיתון "למרחב", ולימים ראה אור גם כספר.

סביב אותו משולש ארנדט־האוזנר־גורי, ומתוך כוונה לאתגר את גבולות פורמט השחזור המשפטי, נרקחו לתוך היצירה טקסטים מתוך חומרים ארכיונים ופרוטוקול המשפט, ספרות ומאמרים שנכתבו בעקבותיו, ואלו עורבלו יחד עם מסורות תיאטרוניות עתיקות וחדשניות לכדי קולאז' פרפורמטיבי של ועל החברה הישראלית.

קבוצת פאתוס מאתוס, שהוקמה בשנת 2014, היא קבוצה של יוצרים ואמנים העובדים בסוגי מדיה ותחומים שונים, בהובלת הבמאית לילך דקל־אבנרי, הפועלת ליצירת חוויה חושית ואינטלקטואלית מורכבת. הקבוצה, שהרכבה משתנה בהתאם לפרויקט, שואפת לשכלל ולפתח דיאלוג אמנותי תוך חיפוש אחר איכות, אסתטיקה וצורות מופע חדשות; להביא ליצירת שיתופי פעולה בין תחומים, תרבויות, מוסדות ואמנים, במטרה לבחון ריבוי דעות, שאלות ונקודות מבט, על מנת לקדם את אמנויות התיאטרון והמופע, כגורם ביקורתי מעורר ומפכח.

www.pathosmathoscompany.com

קטע קצר מתוך העבודה:

פרויקט אייכמן – טרמינל 1, 2020

קטע מתוך העבודה, 02:10 דקות

יצירה מאת: לילך דקל־אבנרי / פרפורמרים יוצרים: אפרת ארנון, מיכל ויינברג, קרן כץ, דניאל ספיר.

ההפקה מודה לכל המעורבים בפרויקט, בשלביו השונים, על תרומתם ליצירה, ולכל הכותבים והחוקרים ובעלי הזכויות, על הרשות להשתמש בטקסטים, למפעל הפיס, ולקרן היוצרים העצמאיים, על התמיכה בהפקה, לצוות מחול שלם על החלל ותחושת הבית, ולצוות פסטיבל ישראל על ההזמנה והפלטפורמה.

ההפקה עלתה בבכורה בפסטיבל ישראל 2020, ניהול אמנותי: איציק ג'ולי

לקרדיטים מלאים ולפרטים נוספים לחצו כאן