גיליון #41 | נקודת עיוורון | דצמבר 2023
שער הגיליון מאת רונית פורת. לצפיה בשער לחצו כאן

קו נקודה (יונה בחדר הקטן)

Bookmark and Share

האמנית הדסה גולדויכט, עוסקת בעבודותיה בקשר בין שפה כחומר גלם לגוף, בפירוק ויזואלי וחושי של שפה ואותיות ובחקירה של מגוון היבטים של תהליכי קריאה וכתיבה. במיצב הוידאו והסאונד ״קו נקודה״, מקריא אמן הדפוס אריאל ורדי, ספרים שהדפיס, הכוללים טקסטים מקראיים, בשפת המורס. שפת המורס שנושא עימו ורדי בבהירות לאורך שנים ארוכות כשפה של מלחמה, הינה פירוק השפה לגורמי קו ונקודה, ומהדהדת עבר רדום כמו גם את מציאות החיים בימי נובמבר-ינואר 2023, בהם מוצגת בימים אלו התערוכה המשותפת של אריאל ורדי והדסה גודלויכט ״תולדות הדפוס בחדר הקטן״ במרכז מעמותה.

ורדי, שהיה אלחוטאי על ספינות המעפילים והרכש בשנות ה40- של המאה הקודמת, ״דובר״ עד היום את שפת המורס – שפה הממירה את צליל האותיות למערך סימנים של קו ונקודה.

במיצב סאונד רב-ערוצי שיצרה גולדויכט בשנה האחרונה מקריא ורדי את ספריו ״אשרי האיש״, ״יונה״ ו״תהילים קד״ בשפת המורס. בעבודה מתרגם ורדי את הספרים למורס בשתי דרכים: האחת – המרת

האותיות במורס לשפה בינארית של קו ונקודה דרך הקשה מדויקת של תווי המורס באצבעותיו, והאחרת – המרת אותיות המורס דרך אמירת הצלילים בקולו. צלילי הספרים השונים ״משודרים״ בין חללי התערוכה השונים ובאמצעות הצלילים

שנוצרים משמרים את המהות הפנימית של המילים המקוריות שהודפסו. בפעולות הדפוס של ורדי כמו גם פעולת קריאת הטקסטים במורס במיצב ״קו נקודה״ , נבנות האותיות העבריות באופן מופשט, אחר, ומייצרות קול צלול, אישי.

המיצב עוסק בהפשטה של השפה העברית ופירוקה, ביחס בין שפה לזמן ובאפשרות לקידוד הנוסף של האות: מצליל שהופך לאות, ומאות – לקו ונקודה המקודדים לצליל – ושוב לאות.

הדסה גולדויכט היא אמנית רב-תחומית. עבודותיה עוסקות בשפה, בגוף ובטקסים ציבוריים ואישיים, וכוללות יצירות במרחב הציבורי בשיתוף עשרות ומאות עובדי מוסדות ציבוריים וקהילות בארץ ובעולם, לצד יצירות הכוללות את בני משפחתה במרחב הביתי ועוסקות בקשר בין אמהות, מיתוס ויצירה. הציגה תערוכות יחיד בארץ ובעולם, בהן במוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון הקווריני סטמפליה, ונציה, ב- Meislin Projects, ניו-יורק, בספריה הלאומית, ובסדנאות האמנים בירושלים. תערוכות קבוצתיות שבהן הוצגו עבודותיה כוללות את הביאנלה בבייג'ינג, מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל ירושלים, המוזיאון היהודי בברלין, המשכן לאמנות עין חרוד, המוזיאון היהודי בניו יורק ועוד. בעלת תואר ראשון מה- Rhode Island School of Design, ותואר שני מה- School of Visual Arts, בניו יורק, וזוכת פרס שר התרבות לשנת 2023. עבודותיה נמצאות בין היתר באוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, המוזיאון היהודי בניו יורק, מוזיאון קווריני סטמפליה בוונציה, המוזיאון היהודי בפרנקפורט, וה-Center for Book Arts בניו יורק.

מתוך – קו נקודה (יונה בחדר הקטן), 2022-2023

2:57 דק׳, מיצב וידאו וסאונד