גיליון #26 / שידור חוזר / אוקטובר 2019
שער הגיליון מאת יואב רודה. לצפיה בשער לחצו כאן

שמחה גדולה הלילה

Bookmark and Share

שמחה גדולה הלילה, 2009, פרט ממיצב וידיאו דו־ערוצי, מוזיאון פתח תקוה לאמנות

 

עבודת הווידיאו של נבט יצחק שמחה גדולה הלילה הוצגה כחלק ממיצב בשם זה במוזיאון פתח תקוה לאמנות (פתיחה: נובמבר 2009). אוצרת: דרורית גור אריה.

מתוך טקסט התערוכה:

תזמורת קול ישראל בערבית הוקמה ב־1948 ופעלה עד 1993 בתחנת קול ישראל בערבית (רשת ד’). נגני התזמורת היו ברובם עולים מעירק וממצרים, שהגיעו לארץ בתחילת שנות ה־50.

בראשית דרכה ניגנה התזמורת קטעים מוסיקליים ששולבו בתוכניות חידונים. בהמשך כלל הרפרטואר שלה מוסיקה מקורית ומוסיקה מן העולם הערבי. ב־1957, עם הגעתו של המוזיקאי זוזו מוסא ממצרים, הוקמה התזמורת במתכונתה המוכרת לקהל הרחב מהופעותיה (לימים) בטלוויזיה. התזמורת היתה אחד המוסדות המרכזיים של המוסיקה הערבית בישראל והיו לה מאזינים בכל מדינות האזור. עם זאת קיים חסר גדול בתיעוד ובמקורות היסטוריים על פעילותה.

כותרת העבודה של נבט יצחק שאובה מספרה של החוקרת ענבל פרלסון שמחה גדולה הלילה. פרלסון בחנה לראשונה את הנסיבות ואת ההקשרים הפוליטיים – היסטוריים שבעטיים המשיכו הנגנים, גם לאחר עשרות שנים בארץ, לחיות שפה ומוסיקה שהביאו מארצות מוצאם ולדבוק בעולם תרבותי זה. עבודתה של יצחק עושה שימוש בחומרי ארכיון מקוריים של רשות השידור, שבהם נראית התזמורת בהופעותיה בתוכנית “מוסיקה ושירה”. יצחק מפרקת את החומרים ומרכיבה אותם מחדש. היצירה המוסיקלית־חזותית החדשה מאבדת מהאותנטיות של המוסיקה המקורית ועם זאת שבה ומעלה את העבר והמסורת. באמצעות השתהות על רגע בעבר, יצחק יוצרת מחדש במה עבור התזמורת.

נבט יצחק היא בוגרת בית הספר לאמנות ומוסיקה חדשה, מוסררה בירושלים ובעלת תואר M.F.A. מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. עבודותיה הוצגו בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם בהן: במוזיאון תל־אביב לאמנות; מרטין גרופיוס באו, ברלין; SMBA אמסטרדם; מוזיאון קוואנדו, טייפיי, טאיוואן; TSR מיאמי, ארה"ב; המוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים; מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; מוזיאון פתח תקוה לאמנות; המרכז לאמנות עכשווית CCA, תל־אביב, ועוד.

יצחק היא זוכת פרס לנדאו לאמנויות ומדעים; פרס ביאטריס קולינר מטעם מוזיאון ישראל; פרס שמואל גבעון טעם מוזיאון תל־אביב; פרס עידוד היצירה; פרס קרן רבינוביץ. כמו כן, היא זכתה בפרס ראשון בתחרות לקולנוע ניסיוני בפסטיבל הקולנוע בירושלים ולקחה חלק בתכנית שהות האמן ארטפורט.

 

https://yossimilo.com/artists/nevet-yitzhak/works

שמחה גדולה הלילה, 2009

וידיאו, 09:51 דקות