גליון #6, מטרונום / פברואר 2014
שער הגיליון מאת דנה דרויש ורמי מימון . לצפיה בשער לחצו כאן

25:25 השעות העגולות האחרות

פרוייקט רעיוני

Bookmark and Share

הפרוייקט 25:25 – 'השעות העגולות האחרות' החל כשעון ציבורי שהוקרן על קיר ברחבה הציבורית של המדרשה לאמנות בית ברל (2011). השעון הציבורי לא צלצל בשעות העגולות הרגילות.קרי 12:00, 13:00 אלא צלצל בשעות מסדר מחשב אחר.  לצופה מהצד נראה כי הצלצולים היו חסרי היגיון אלא אם כן הוא הכיר את הרעיון מאחורי הצלצולים.

כפי שהשעה 00:00 נחשבת כשעת חצות, על כל המשמעויות התרבותיות הנלוות לה, כך 'השעות העגולות האחרות' מייצגות את כל אותן שעות שמופיעה בהם סימוניות סמנטית המקבלת משמעות בהסכמה בין שני אנשים או יותר. לדוגמה: סימטריה של המספרים (21:21), סימטריה של מיקום הספרות (22:11) או סימטריות ויזואלית של ספרות הפונט הדיגיטלי (21:15). השעה 25:25 אינה קיימת בשעון דיגיטלי של 24 שעות אלא מתקיימת כאידאה של סימטריה כפולה, כסימטריה בין הספרות שבכל צד וכן כסימטריה בין המספרים שבכל צד.

הפרויקט הזה מרפרר לפרויקטים של ינס האנינג שהתייחס למיעוטים מקומיים כדי להצביע על קהילות סגורות(לדוגמא: בדיחות טורקיות). אך שלא כמו אצל האנינג, המטרה כאן היא לייצר קהילה הולכת ומתרחבת כשם שקהילות דתיות גדלות רק ע"י הכרה וקבלה של הרעיון.

הפרוייקט מדגים ריליגיוזיה אזרחית כפרקטיקה של אנרכיזם חברתי. מטרתו לתת לאנשים, במהלך יומם, את האפשרות לשימוש בצילצולי השעות האחרות העגולות כפורטלים זעירים לסדר מחשבה מסוג אחר.

 

לינק לדף השעון:

http://clock.clickosh.com/

 

* * *

ניצן המרמן, למד ארבע שנים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, סיים את התכנית ללימודי המשך באמנות של המדרשה. חי ועובד בתל אביב. עוסק בציור ובניו מדיה.

http://nitsan.tv/