גיליון #37 | נובמבר 2022
שער הגיליון מאת דניאל חנוך ונטע מוזס. לצפיה בשער לחצו כאן

ימי מגיפה ומחול ביו-פוליטי בישראל בשנת 2020

Bookmark and Share

צפירה (אליסון) שטרן | ימי מגיפה ומחול ביו-פוליטי בישראל בשנת 2020

במהלך שנת 2020, חוו תושבי ישראל שינויים קיצוניים בשגרה כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה וכפועל יוצא של מדיניות הממשלה בהתמודדות עמה, דרך סגרים והגבלות חריפות על התנועה במרחב. אלו השפיעו על דפוסי התנועה בהיבטים אישיים, חברתיים ופוליטיים. העצירה שהתגלמה בריק, בהאטה ובשהייה בבית, הותירה רבים בחוסר וודאות בסיסית, קיומית וחברתית. מתוך אי-וודאות זו צמחו הרגלי יומיום חדשים, מחאה פוליטית נרחבת ותגובות אמנותיות ייחודיות, בדגש על תחום המחול אשר התנועה היא לב עיסוקו. על רקע סיטואציה ייחודית זו, אני בוחנת שתי יצירות מחול אשר הועלו במרחב הציבורי בשנת 2020: "AMPHI" של עומר קריגר, ו"על העיוורון – התרחשות בשדרה" של דנה הירש-לייזר. מעבר לייחודיות התופעה של קיום מחול במרחב הציבורי בימי הסגרים, הפאן הביו-פוליטי העולה ביצירות אלו, יש בו כדי להאיר על תקופה זו בהיבט חברתי ואנושי רחב. בהרצאה אדגים כיצד המבנה הכוריאוגרפי של היצירות מגלם את המתח היסודי של ימי הקורונה; בין כוח ומשמוע של השלטון על הגוף, לבין חוסר אונים פיזי וחברתי השואף לחירות התנועה.

צפירה (אליסון) שטרן היא אקטיביסטית מחול, בוגרת ביה"ס לתיאטרון חזותי, בעלת תואר שני מהאקדמיה למחול בי-ם, השלימה למחקר בתוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית.

כנס ירושלים לאמנות #7 הוקדש למקומה של אמנות ביחס לסוגיות פוליטיות, אקלימיות וטכנולוגיות בינלאומיות ומקומיות. ההרצאות עסקו בשימוש אמנותי באלגוריתמים וטכנולוגיה לזיהוי רגשות, בחיבור בין אמנות לתהליכים ביולוגיים (ביו-ארט), בתגובות של אמניות.ים ומעצבות.ים למשבר האקלים ובשפת מחול של מפגינים. בנוסף נערכו שני פאנלים בנושאים אקטואליים: האחד הוקדש לתערוכת הדוקומנטה שהוצגה בקיץ בקאסל שבגרמניה, ועוררה דיונים ושערוריות רבות, והשני הוקדש למצבם של אמניות.ים בשעת חירום, מלחמה ופליטות, בהשתתפות אמני.ות מהמרחב הפוסט סובייטי.

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו"גודש".

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין ("מנופים", ״הרמה״), ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)

הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה